"Україна - не полігон для випробування потенційно небезпечних речовин", - засновник UKRAVIT

Починаючи з червня 2017 року, тривають дискусії щодо внесення змін до статті 4 Закону України «Про пестициди і агрохімікати». Суть змін полягає в наданні дозволу на ввезення в Україну пестицидів, незареєстрованих в країні-виробнику (законопроект №6606).

А недавно ситуація знову отримала резонанс. У жовтні минулого року в Парламенті зареєстровано законопроект №2289, що практично дублює попередній проект №6606 і дозволяє приймати на митну територію України незареєстрованих в країні-виробнику пестициди, а також дозволяє застосування, зберігання, торгівлю, рекламу та перевезення залишків пестицидів і агрохімікатів, термін реєстрації яких закінчився, протягом 2 років.

Однак, як і в 2017 році, питання сприймається неоднозначно, оскільки ряд потужних гравців національного ринку категорично не згодні з такими змінами. Серед них - компанія «UKRAVIT», Всеукраїнська екологічна ліга, Асоціація тваринників України, Українська Бізнес Асоціація та інші.
Зокрема, засновник UKRAVIT Валерій Ільченко зазначив кілька моментів.

Наприклад, лобісти законопроекту №2289 в своїй вимозі дозволити ввезення незареєстрованих в країні-виробнику пестицидів спираються на відсутність подібних вимог у законодавстві США, ЄС та інших розвинених країн. Однак замовчують той факт, що саме для цих країн обов'язковою є реєстрація кожного компонента препарату, незалежно від того, чи є він діючою речовиною, або допоміжним (Регламент ЄС №1907 / 2006 REACH і TSCA). Тому що розвинені країни дбають про свою екології та безпеки своїх громадян. І вимагаючи залишити обмеження на ввезення незареєстрованих пестицидів в Україні, ми хочемо того ж. Наша країна - не полігон для випробування потенційно небезпечних речовин. Якщо ж пестицид не зареєстрований в країні-виробнику і ні в жодній іншій країні світу, він, цілком імовірно, може завдати шкоди екології України і здоров'ю людини. Тому його необхідно спочатку всебічно досліджувати в умовах, які виключають можливість його попадання в екосистему країни.

Наслідком заборони ввезення незареєстрованих в країні-виробнику пестицидів прихильники законопроекту №2289 вважають створення штучного бар'єру для використання інноваційних продуктів і, відповідно, збільшення пестицидного навантаження на екосистему. Однак заборона не стосується дійсно інноваційних продуктів, які пройшли перевірку в агроиндустрии ЄС та інших країнах і довели свою ефективність і безпеку на практиці.

Що ж стосується «втрат», які через обмеження, нібито, відчуває українська наука, то хочу нагадати, що заборона поширюється виключно на промислові партії. Для потреб науки препарати ввозяться безперешкодно. Крім того, обмеження на ввезення незареєстрованих в країні-виробнику пестицидів дає можливість розвиватися, залучати інвестиції та створювати власні інноваційні розробки вітчизняним виробникам і, відповідно, сприяти імпортозаміщення і розвитку України. А це, звичайно, зовсім не цікавить мультинаціональних виробників.

Варто звернути увагу і на той факт, що з незареєстрованими в країні-виробнику пестицидами в Україні може хлинути лавина фальсифікату, контролювати який буде неможливо. Ситуацію суттєво ускладнює і недосконалість системи контролю та реєстрації «хімії» в Україні.

Тому поки ми не приведемо діючі лабораторії до європейських норм і стандартів, не виробить ефективні методики, говорити про ввезення незареєстрованих пестицидів немає сенсу. І обмеження в цьому питанні в нашому законодавстві поки є чи не єдиним "запобіжником", який віддаляє нас від можливого екологічної кризи.

Всі новини